Leta i den här bloggen

söndag 1 november 2015

Okänt Mästerverk på auktion i Oviken



Ett tidigare okänt mästerverk går under klubban idag när Östersunds Auktionsverk har sin kvalitetsauktion. Det är förvånande att det fortfarande dyker upp okända Jämtskåp av så hög kvalitet som detta. Jämtland fortsätter att leverera allmogemålade rokokoskåp av hög klass, det finns inget annat landskap som ens kommer i närheten. Skåpet är litet och nätt och endast 150 cm högt. Tyvärr har jag inte sett skåpet på plats och har inte kunnat göra en ordentlig bedömning av dess måleri. Buden är lite olika om vem som eventuellt har målat skåpet. En del hävdar att det är Anders Berglin vilket jag personligen inte köper rakt av. Om jag skulle gissa vem målaren är, för det blir bara en gissning då bildens upplösning är alldeles för dålig, så skulle den falla på Pehr Sundin (1760-1827) från Sunne i Jämtland. Skåpet kommer från en gård i Oviken.

Kanske någon av mina kunniga läsare som är på plats kan göra en bedömning om vem målaren är?

Det ska bli spännande att se slutpriset då detta skåp i mitt tycke är topp-10 bland de jämtskåp som någonsin sålts.
Länk till auktionen KLICKA HÄR

4 kommentarer:

  1. 155 000 kr för skåpet, plus inropsprovision. Trots saknad sidolist, saknad halv hörnlist, saknat lås och nyckel, övermålad kartusch med text, plus klumpig sentida låsanordning, plus ganska iögonfallande nötningar i färgen. Det är mycket intressant att även högklassig folkkonst med avsevärda skavanker betalas med höga belopp. Det är lovande för bra folkkonst inför kommande försäljningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att skåpet är ett riktigt högklassig folkkonst, det har en del skavanker av tidens tand. Ett skåp med fantastiska proportioner, ett högklassigt snickeri, med en målning på dörrens spegel som är trevlig.
      Jag tar hellre detta skåp med dess fel och brister än ett perfekt skåp, från mitten av 1800-talet.
      Vi får inte glömma att detta skåp är betydligt mycket äldre än många av de jämtskåp om vi ser ute på marknaden.
      Det som har hänt med skåpet är ärligt, jag skulle utan problem kunna leva med detta vackra skåp fastän lister saknas. Jag skulle bli glad varje gång jag tittade på det. Jag ser kvaliteten inte skavankerna i det här fallet.

      Radera
  2. Det charmiga barnskåpet slutade på 155 000 kr. Är det dyrt ? Kanske ? Vet inte. Är det ovanligt ? Kanske . mycket troligt.
    Är det snickrat av Edler ? Vet inte. Troligen inte. Kanske någon nära. Lite för klumpigt för Edler.
    Är det Berglin som målat. Troligen inte då rosetten är fel i perspektiv.
    Är det ett bra och charmigt skåp ? Jojomensan det är det !
    Ej sett, ej hört och inget sagt.....men Jämtland är fantastiskt !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jämtland är fantastiskt när det gäller allmoge. Jag skulle heller inte svära på att det är Edlers snickeri och inte heller att Berlin är den som målat. Men jag har inte sett skåpet live, utan har bara sett det på dåligt upplösta bilder.
      Ett mycket bra skåp är det i alla fall.

      Radera