Leta i den här bloggen

onsdag 3 juni 2015

Kulturföremål under klubban hos Kanonauktioner

I maj klubbades delar av storsamlaren Gunnar Bengtssons samling hos Kanonauktioner. Ska tillägga att det var bara en bråkdel av samlingen som såldes. En av Sveriges  största samlare av kulturföremål har gått ur tiden.
Gunnar Bengtsson var tillsammans med sin familj initiativtagare till Collector´s Awards, antikbranschens egen Oscarsgala. Delar av Bengtssons samling får ni se om ni besöker de 3 hotell i Gamla Stan som familjen Bengtsson driver. The Collector´s Hotels är knökfulla med antikviteter, det är som balsam för själen för den antikintresserade att besöka dessa hotell.

Balsam för själen var det också att besöka Ralph Bengtssons auktion.  Kanonauktioner är en liten auktionkammare som ligger i Saltsjöbo. Mycket bra stämning som inte minst beror på trevlig personal. En traditionell klubbauktion vilket uppskattas av mig, tycker det är mycket roligare att bevista en klubbauktion istället för att sitta framför en dator.


Ett kärt återseende blev det när jag fick se detta Jämtskåp i orört skick, som jag stiftade bekantskap med redan för många år sedan, då det stod i ett hus i Angnäs / Bjurholm. Klubban föll på hela 127 000 kr. Bevakningspriset var satt till 35 000 kr.
 Detalj från skåpets insida,

En helskuren norsk bröllopskänga från 1800-talets mitt, klubbades för runt 40 000 kr.


Detalj på kängans reliefskärning.

En kung fanns också bland de föremål som skulle säljas. Denna trevliga träskulptur föreställande Karl XIV Johan såldes för andra gången på några år, sist det begav sig var på Stora Kvalitén 2007, då med ett utropspris på 40-50 000 kr. Nu föll klubban på runt 30 000 kr.

En hel del fina pipor såldes, denna av ålderdomlig typ var min absoluta favorit.


Kanonauktioner är en trevlig auktionskammare som jag varmt rekommenderar.
Ska tillägga att på de klubbade bekoppen tillkommer 20%.

6 kommentarer:

  1. Vilka trevliga utrop! utropar jag.

    SvaraRadera
  2. Mycket trevligt att ni besökte och kommenterade denna auktion. Jag satt själv i salen hos SAV när Gunnar köpte skåpet för 100 000 kr + 10%. Förhoppningsvis kommer det mera härliga föremål från detta samlarehem, och som förorsakar en del habegär.

    SvaraRadera
  3. Jag har sänt en insändare till Barnebys bloggsida, till en som heter Silverstolp eller liknande. Eftersom jag, tror jag, känner till de flesta med stor kompetens inom aktuellt område, så är denne man troligen en nybörjare inom området. Jag har efterfrågat kommentarer från honom angående de ökända pottskåpen, eftersom han på något sätt tycks vara både medlem i SKAF och den "dekorativa" (ja, så får man nog kalla denna mässa framöver) Älvsjö-mässans jury.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det börjar röra på sig i kretsen kring SKAF.
      Läs kommentaren från Blatter i Pontus Silverstolpes blogg.
      Sanning....del 1. (finns på sidan 2)
      https://www.barnebys.se/blogg/artikel/48649/

      Radera
    2. Det är nog någon som svettas nu.

      Radera
  4. Det är nog tyvärr som alla säger, SKAF styrelsen har samma dåliga omdöme
    Som den berörda antikhandlaren. Lika barn leka bäst, men förhoppningsvis
    Inte med andra i framtiden.
    Ärlighet varar längst även i antikbranschen .

    SvaraRadera