Leta i den här bloggen

måndag 16 februari 2015

Det kan bli dyrt att bjuda på Bukowskis Market

Följande konversation utspelade sig hos oss för några dagar sedan.

- Har du blivit komplett galen?
  (Jag efter att jag tittat på våra bud på Bukowskis Market)
- Nog är den fin alltid, men vilket j-vla pris!
- 6000 är väl inte så farligt?
- Va fan fick du 6000 ifrån? Du har bjudit 6200 EUR NÄSTAN 60 000 kr skrek jag,
  (vid det här laget är jag märkbart irriterad)
- Du är inte klok svarade Olof, jag har inte bjudit 60 000!

Timglaset som blev att kosta 6400 EUR

Det var precis vad min kära make hade gjort. Han hade av misstag bjudit i EUR istället för i kronor. Otroligt nog hade en annan budgivare (förmodligen?) gjort samma misstag, Olofs bud var god 2:a på 6200 EUR, det ledande budet var 6400 EUR.

Jag kontaktade Bukowskis Market dagen efter att jag upptäckt misstaget, var personligen in och bad att de skulle ta bort vårat bud som var felaktigt. Detta med hänsyn till den som hade det ledande budet.

Auktionen avslutades på 6400 EUR, man hade inte tagit bort vårat bud. Ett märkligt förfarande av Bukowskis kan man tycka, givetvis ska man vara ansvarig för sina knapptryckningar men Olof är knappast den enda som råkat göra fel i synnerhet då auktioner i Kronor och Euro ligger bredvid varandra. Budgivningen gick från 600 EUR till 6400 EUR på 1 bud! Utropspriset var 300 EUR.
Tummen ner för Bukowskis Market i detta fall.

Länk till auktionen

6 kommentarer:

  1. Har Bukowskis någon bra avbetalningsplan om man gör fel??
    Nu ska jag kolla vilken valuta extra noga.
    Så enkelt att ta fel valuta borde det inte vara.
    Mvh Chris

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt ingen aning om hur man gör från Bukowskis sida. Det enda jag vet är att man inte tog bort våran felaktiga budgivning. Men alla kan knappa fel, man kan tycka att ett stort företag som Bukowskis borde kunna lösa det på ett smidigt sätt.

      Radera
  2. Jisses! är ett ord som borde användas oftare.
    Nu är det återigen på sin plats.

    SvaraRadera
  3. Undrar hur mycket extra pengar de drar in på felbud? Själv råkade jag buda på fel smycke på Metropol för några månader sedan. Budet jag lade var alldeles för högt för den sortens örhängen – och jag hade också otur. Någon annan hade lagt ett högt bud på dem, fast strax under mitt. Brydde mig inte om att försöka häva köpet, antog att de har principen "lagt bud ligger". När jag läser det här inser jag att jag kom lindrigt undan som bara förlorade 1 000 kr.

    SvaraRadera
  4. Heller så handlar ni bara på Lauritz.com med Dansk ångerrättslag. // Anders

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt att ni inte åkte på varan, likväl så finns ju tackochlov 14dagars ångerrätt, som tack vare giriga auktionshus blev avgjort genom ARN. Numera har även Bukk tagit bort enskild valuta och man ser buden i såväl skr som eur. Hårresande.

    SvaraRadera