Leta i den här bloggen

onsdag 7 november 2012

Retro populärare än någonsin

Det finns en tröghetslag inom antikbranschen. Jag kan bara gå till mig själv, det är inte många år sedan vi körde 50-60 tals möbler på tippen. Idag har man två saker att välja på som antikhandlare, antingen börjar man med retro eller så slutar man att handla.

Antikhandeln tog ordentlig fart på 60-talet, intresset och prisbilden ökade för varje år. Men nu är den tiden förbi. Prisfallet började redan för 5-6 år sedan, rapporter om att antikaffärer i London hade fått slå igen p.g.a. vikande lönsamhet duggade tätt. Man skyllde på att internethandeln hade ändrat förutsättningarna. Det är många faktorer som har spelat in. Internethandeln, den allt för höga prisbilden och det rådande konjunkturläget ute i världen är några.

Ibland förbannar jag mig själv för att jag är så trög. Redan för 14 år sedan började man nytillverka stringhyllor. En klocka borde ha ringt. Jag är mycket mer mottaglig idag för nya trender. Ägnar mig då och då åt s.k trendspaning, både en nyttig och rolig sysselsättning. 

Jag tror att retrotrenden är här för att stanna under en lång tid framöver, oavsett vad Peder Lamm säger. I ett inslag i programmet Antikjakten säger han att 50-talet är på väg att bli omodernt. Med det uttalandet retade han upp en hel del retroentusiaster. Jag är benägen att hålla med retrofolket i sin kritik. I en artikel i den nystartade saiten Retrofolk får Lamm förklara vad han menade med sitt uttalande. Han hänvisar bl.a till att dyrare föremål från 50-talet har dalat i pris. Jag tror att Peder har haft lite skygglappar på sig, och tittat lite ensidigt på marknaden. Prisbilden på möbler från 50-60 talet har ökat enormt de senaste åren. Jag ser inget som helst vikande intresse. Det är klart att ett och annat föremål har dalat i pris, men på det stora hela har prisbilden ökat.

Sideboard i jakaranda designad av Kofod Larsen för Säffle möbelfabrik 1958-1959, klubbades på Stockholms Auktionsverk för några veckor sedan, klubbat pris 70 000 kr. till det kommer provision. Inte vet jag om man kan kalla den prisnivån för vikande intresse?

För att nu ingen ska ta allt som jag skriver för bokstavligt ska jag tillägga, att det alltid kommer att finnas de som handlar med antikviteter. Det kommer alltid att finnas en marknad för dyra exklusiva objekt av hög kvalité. Men marknaden har krympt.

Titta gärna in på Retrofolk och på bloggen Ljuva 50-tal och se vad de skriver om Peder Lamms utspel.

10 kommentarer:

  1. Visst är 50-70 tal populärare än någonsin. / Karin

    SvaraRadera
  2. Bra inlägg och trevligt att du länkar. Retrofolk var nytt för mig. Lasse J

    SvaraRadera
  3. Är antikhandlare sedan många år. De sista åren har det nästan inte varit någon efterfrågan alls på det antika. Vardags nära föremål från 50-60 talet går bäst. Sala

    SvaraRadera
  4. Ja det mesta går i cykler, tänk bara på modet. Jag är övertygad om att allmoge kommer igen men då kanske ingen av oss som skriver kommentarer här finns..
    S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är mycket tveksam till att allmogen kommer tillbaka, tillgång och efterfrågan brukar följas åt. Utbudet av bra allmoge är för litet, för att det ska bli lika populärt igen som det en gång har varit. Det är retrohemmen som avyttras nu, tillgången är stor och likaså efterfrågan.

      Radera
  5. Jag kan inte påstå att jag blir förbannad eller irriterad eller ens uppretad av hans uttalande. Däremot tycker jag generellt att det är trist när det sprids osanningar utav experter.
    Jag tyckte mest att det var lite pinsamt eftersom i programmet innan som vi var med i så var 50-tal inne. Det blir ju lite att "folk" kanske tappar förtroendet för de så kallade experterna.
    Men vi som dagligen på ett eller annat sätt sysslar med Retro vi vet ju att så inte är fallet.
    Och alla de som efter programmet gav sig ut för att fynda Panton fick sig nog en liten chock :)
    Men jag som samlare bryr mig inte så mycket om det jag samlar på är ute eller inne. Jag samlar ju som sagt inte för att investera i en framtida pensionsfond utan för att det är så förbannat roligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller som vanligt med dig i dina kloka ord. Jag kan inte heller känna mig förbannad eller irriterad. De som förlorar mest på att de inte är pålästa är ju experterna. Tänk om alla tänkte som du gör. "Jag samlar ju som sagt inte för att investera i en framtida pensionsfond utan för att det är så förbannat roligt. "
      Samlandet blir en livsstil, man ska köpa det man tycker om, oavsett om det är inne eller ute.

      Radera
  6. För övrigt vill jag tillägga att ditt inlägg är jäkligt bra :)

    SvaraRadera