Leta i den här bloggen

tisdag 10 april 2012

Cognac pipa - ett sätt att njuta av det goda

Vad roligt det är med ny kunskap. För mig är det kunskapen som är drivkraften när jag söker prylar av allehanda slag. Jag har inget behov av att äga saker, jag kan inte mer än äta mig mätt och ha tak över huvudet. Att samla föremål av samma slag i långa rader och i mängd är ingenting för mig. Samlandet har jag fått nog av genom nära och kära. Den andra halvan av S:t Olof är manisk boksamlare, min mor samlade saltkar, porslinshundar, figuriner, smycken m.m och det var mängd som gällde. Att köpa vackra föremål av kvalité som kan tillföra något i en inredning har jag däremot full förståelse för. Men som sagt jag har ringa förståelse för mängd samlandet.

Jag går igång när jag ser en sak eller ett föremål som jag inte riktigt vet vad det är för något, vilket användningsområde det har etc. 
Glaspipan här nere är ett bra exempel. Eftersom jag själv (tyvärr) är rökare konstaterade jag ganska snabbt att det inte var ändamålet med denna pipa. I helgen fick vi besök av Birgitta som har Blå Porten Antik i Härnösand och hon talade om att det var en whiskey / cognac pipa. Sådana här pipor används av den verklige konnässören, när man sippar sin cognac genom pipan får man fram det bästa av smaker och arom. Handens värme runt piphuvudet gör den idealisk för ändamålet. Att man ibland använder sprit i vattenpipor det har jag hört talas om, men det här var något helt nytt. Jag ska erkänna att jag inte nyttjar vare sig cognac eller whiskey så det fanns inte i min fantasivärld att pipan skulle användas till det. Men som sagt kunskap är roligt och tillfredställande, så håll tillgodo. Här är en bild på whiskey/cognac pipan. Det är roligt att den har sin originalkartong kvar.


2 kommentarer:

  1. ja, det där skulle jag nog inte kunna gissa vad det var :)

    SvaraRadera
  2. Ett måste för en som älskar rökig maltwhisky.
    En sån som jag.

    SvaraRadera