Leta i den här bloggen

måndag 13 februari 2012

Jag och Liza Laserow

Liza Laserow är en framgångsrik affärskvinna. Hon driver Laserow Antiques INC i New York, adressen är fashionabla 200 Lexington Avenue på Manhattan. Nu kanske ni undrar  vad vi har gemensamt? 
Båda delar vi passionen för Skandinavisk Design och båda har vi detta soffbord i vår inredning.
Det är ett norskt soffbord inköpt i Göteborg 69-70. Bordet är i jakaranda, har en utdragbar bricka under glasskivan, samt en låda på varje långsida. Till sitt formspråk påminner det om de bord som Torbjörn Aftdahl har designat, men jag har inte hittat just detta bord i hans kollektion. Kanske någon av Er läsare kan tala om vem som är designern bakom bordet?


5 kommentarer:

  1. Jag kan tyvärr inte hjälpa till med info, men jag kan hjälpa till att beundra bordet, och även passa på att beundra glasvasen i fönstret! Katten verkar ju mysa på rätt bra i den omgivningen minst sagt.

    SvaraRadera
  2. Bordet är riktigt häftigt kan jag ju passa på att säga igen! Visst var det det ni fyndade på Blocket va?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer att vi fyndade bordet på Blocket.

      Radera
  3. Nu så! Vi kommer att ta med ett likadant till Retromässan, etikettmärkt :) Mysteriet är löst, bordet är mycket riktigt tillverkat för Bruksbo, närmare bestämt av Haug Snekkeri, Tomters. Jag tror att vi därmed kan vara hyfsat säkra på att det är Torbjörn Afdal som formgivit det, npg finns det likheter med detta bord som han har formgivit: http://wanjasvardagsrum.se/s15_afdal_coffee_table_rosewood_glass_bruksbo_haug_snekkeri.jpg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker om lösta mysterier. Det är trevligt att man har kommit sanningen lite närmare. Att bordet var Norskt var det ingen tvekan om, att det kunde vara Aftdahl hade jag misstänkt. Tack Wanja.

      Radera