Leta i den här bloggen

söndag 19 februari 2012

Antikmässan Älvsjö 2012 - Ris och Ros från mässan.

Jag har legat i influensa sedan jag kom hem från Stockholm, därför har det tagit lite tid att göra blogginläggen från mässan. Som jag sa i mitt tidigare blogginlägg tyckte jag att Norlings Antik hade den trevligaste presentationen. Man hade jobbat med sin monter och det är alltid trevligt att se. Det var också roligt att så många antikhandlare som alltid bara har haft antikviteter i sin monter nu har smugit in bra 1900-tals design. Jag är däremot lite besviken på en del "större" antikhandlare som inte har bemödat sig med en bättre presentation av sina föremål på Sveriges Största Antikmässa!!
Sweden Antique hade fina föremål i sin monter, skrivbordet var mycket trevligt, men presentationen var i allt övrigt undermålig. Man har inte haft någon som helst ambition att bygga en tilltalande monter. Vilket man kan förvänta sig av en av Sveriges största antikhandlare.
Patriks Antik Håverud hade snygga silversmycken fint upplagda på jakarandaplattor.
RÅMÅ hade fina saker i sin moter. Är lite svag för Orup glasen, läckert tyg på väggen, lite rörig monter, men man får fyndkänsla.

Om jag ska sammanfatta denna monter så får det bli med två ord Ryslig-Konsekvent. Med ett sortiment som jag inte tycker hör hemma på en antikmässa, men man har jobbat med sin monter och för det får de ett plus i kanten. 



3 kommentarer:

  1. Jag lade inte ens märke till den sistnämnda montern, antagligen för att den inte tilltalar mig alls. Men jag kan ändå tänka mig att det är många (kvinnor)som går i gång på den stilen, lite barockt och shabby-hollywood på samma gång

    SvaraRadera
  2. Håller med om att Nordling hade den snyggaste montern! Men lite synd att de inte ville sälja en av de vita vaserna utan att man var tvungen att köpa allihop i så fall för 14.000 kr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist det där med vaserna, det kanske var så att de egetligen inte var till salu. Av någon anledning är det inte ovanligt att handlare tar ut föremål på mässan som inte är till salu. Helt befängt att sälja något i grupp, det är inte många som kan hosta upp 14 000 kr. Jag kan förstå om det är en möbelgrupp, men vaser?

      Radera