Leta i den här bloggen

onsdag 8 februari 2012

Antikbranschens egna Oscarsutdelning

Snart är det dags för Collector´s Awards. Ett samarrangemang mellan The Collector´s Hotels, Antikvärlden och Antikmässan. Utdelningen sker i samband med Antikmässan i Älvsjö. Syftet är att främja konst och antikbranschen.

De nominerade till Årets Antikaffär är.......

Det slår mig att inte en enda ”nydanare” bland antikhandlarna är eller har varit nominerade de år priset har delats ut. Det känns ganska mossigt när en butik som Svenska Rum är nominerad. Jag strosar ofta omkring bland Östermalms antikaffärer, och i mitt tycke är Svenska Rum en av de tråkigaste butiker man kan skåda. Visst har man allmoge av högsta kvalité, men jag förstår inte affärsiden. Samma Jämtländska allmogeskåp med skyhöga priser, samma möbler som stod i butiken för 10 år sedan står fortfarande kvar.

Idag är det 1900-tals designen som är det intressanta, vi bor i allt mindre bostäder, vi har inte plats för stora otympliga möbler. Intresset för allmoge kommer inte tillbaka under överskådlig tid.

Vi får hoppas att man till nästa års pris nominerar handlare som följer med sin tid.

3 kommentarer:

  1. Klokt sagt! Skärpning i antik-branschen.

    SvaraRadera
  2. Det är nog så att det är lite av en klubb för inbördes beundran. Det ska bli roligt att se vilken monter som blir vald till mässans vackraste. jag blir inte förvånad om det är någon av SKAF-montrarna.

    SvaraRadera